16-12-2013 Springdale - Zion NP - Kanab

Opnieuw vroeg wakker vandaag en dit was het uitzicht om 6u30.

om 7u zaten we al aan het ontbijt....helemaal alleen.  Bizarre ervaring en eigenlijk de eerste keer dat we zoiets meemaken tijdens een rondreis in de VS.
Als we terug naar de kamer gaan is het uitzicht weeral helemaal anders en Zion kleurt in een warme gloed...ondanks de temperaturen ver onder het vriespunt.

Na nog wat gebabbeld te hebben met de hotelmanager vertrekken we omstreeks 9u richting het Visitor Center.
Daar wilden we ons gaan informeren omtrent de toegankelijkheid van de hike naar Angels Landing.
Angels Landing is de naam van een uiterst smalle rotspunt "it's so small only an angel could land on it".
Vooral het laatste deel van de wandeling naar de top is uiterst gevaarlijk met een pad dat amper een halve meter breed is boven een afgrond, aan beide zijden, van 360 meter.
Die hike stond een 3-tal maand geleden nog in de top-15 van de meest uitdagende wandelingen ter wereld...onder normale weersomstandigheden...maar dat was vandaag niet bepaald het geval sinds de grote hoeveelheid sneeuwval gedurende de laatste 2 weken.
We wilden daar dus absoluut niet aan beginnen zonder ons vooraf goed geïnformeerd te hebben in het Visitor Center.
Nu, erg veel wijzer werden we daar echter niet.  Het enige antwoord dat we kregen was dat het "snowy and icy" was en "take care and look out"...
Ik had voor alle 3 spikes voorzien voor onder onze schoenen en we besloten het er maar op te wagen, we konden immers altijd rechtsomkeer maken als het té tricky werd.
Maar eerst waren we nog iets anders van plan wat maar gedurende korte tijd mogelijk is : het met de eigen wagen rijden van de volledige Scenic Drive, iets wat slechts toegestaan is tussen 1 december en 1 april.  Daarbuiten dient men gebruik te maken van de gratis Shuttlebussen.

Helemaal alleen...
The Virgin River
The Watchman

The Court of the Patriarchs

The Temple of Sinawava

The Great White Throne

Toen was het tijd voor het echte werk, nl de hike naar Angels Landing,  of althans de poging tot...
We parkeren aan de Zion Lodge (busstopplaats The Grotto) en pakken ons in als Eskimo's om aan de tocht te beginnen.  We moeten immers ook door Refrigirator Canyon en zelfs in de zomer is het hier altijd fris, dus nu zal het beslist ijskoud zijn...Om 10u vertrekken we.
We steken de brug van de Virgin River over. Er ligt hier, vanaf de parking, al voortdurend sneeuw en ijs op het pad en we kunnen onze spikes al heel goed gebruiken.

Als we echter in de zon beginnen te lopen verdwijnt de sneeuw als...inderdaad, sneeuw voor de zon en blijkt het eigenlijk een volledig verhard pad te zijn.  Hopsakee, daar gaan de spikes al terug in de rugzak.  En niet enkel dit verdwijnt in de rugzak, ook de handschoenen en muts volgen heel snel.  We beginnen immers aan het eerste zware stuk van hike, nl een aantal switchbacks waarbij we in vrij korte tijd heel wat hoogtemeters overwinnen.  In één van de bochten verdwijnt ook al vest én de windstopper in de rugzak.  Nu dragen we enkel nog een thermisch T-shirt en quick-dry poloshirt.

En hoe ongeloofwaardig het ook klinkt, maar ook in Refrigirator Canyon was het een heerlijke temperatuur.  Aan onze outfit wordt er dan ook niets veranderd, die blijft zomers...

Dan komen we bij het steilste stuk van het eerste gedeelte van de hike : Walters's Wiggles : 21 switchbacks.  Hier ligt wel opnieuw heel veel sneeuw op het pad, maar dit is niet echt glad en de spikes blijven in de rugzak. Onderstaande 2 foto's werden genomen op de terugweg.

We komen bij het einde van het eerste stuk van de hike : Scout's Overlook.  Dit is een vrij vlak stuk met een fantastisch uitzicht over Zion Canyon.

Hier staat een Ranger die ons nog wat uitleg geeft en die ons ook duidelijk maakt dat het tweede stuk van de hike bijlange zo "gemakkelijk" niet meer is en heel wat concentratie zal vergen omwille van de sneeuw en ijs die vanaf hier het "pad" volledig bedekken.  Scout's Overlook is ook het punt waar mensen met hoogtevrees of beperkte fysieke conditie alsnog kunnen beslissen om af te zien van de hike naar het eindpunt, Angels Landing.  Euh...afzien van het laatste stuk???  Daarvoor zijn we toch niet helemaal tot hier gelopen?  We laten onze wandelstokken hier achter want verder hebben we er toch enkel maar last van vermits we beide handen zullen nodig hebben om ons aan de kettingen vast te houden.
We vertrekken dus vol goede moed,  maar ons ook terdege bewust van het gevaar dat hier om elke hoek kan loeren.  Alhoewel...veel hoeken zijn er hier niet, enkel maar stukken met behoorlijke stijgingspercentages, wetende dat men over de laatste 800m nog 150m stijgt.

Onze handschoenen hebben we inmiddels weer aangetrokken.  Niet omdat het koud is, bijlange niet zelfs, het is een zalige winterzon die ons behoorlijk laat zweten.  We hebben ze echter aangetrokken omdat de kettingen ijskoud zijn en we op die manier onze handen beschermen.  Onnodig te zeggen dat we ook onze spikes opnieuw over onze schoenen getrokken hebben, want zonder kom je hier echt niet verder.

Het is inderdaad een behoorlijk uitdagende hike en men moet volop geconcentreerd zijn.  We stoppen regelmatig om te genieten van het fantastische uitzicht.

En vermits we op een richel lopen van amper 2m breedte is het een 360°-uitzicht.  Die richel is voor ons echter bijlange geen 2m breed, door de vele sneeuw zien we immers niet tot hoever de vaste ondergrond is.  We beperken ons dan ook wijselijk tot stappen op de grond pal onder de kettingen.

Na 45 minuten zijn we op het eindpunt : Angels Landing, waar we, traditiegewijs van het fantastische uitzicht (wordt beschouwd als één van de mooiste van het Nationale Parkenstelsel) gebruik maken om onze lunch te nemen.

Na zo'n 45 min vertrekken we opnieuw richting Scout's Overlook.  Op vele plekken is het, omwille van de gladheid, onmogelijk om vooruit naar beneden te gaan. We moeten dan ook achterwaarts, hangend aan de kettingen, bepaalde stukken overwinnen.

De tip van mijn schoen net over de loodrechte afgrond...

Na 25 min zijn we bij Scout's Overlook en vangen de terugweg aan.

We zijn opnieuw bij de auto na een totaaltijd van 5u (lunch en heel wat fotostops inbegrepen).

Conclusie : afgelopen april deden we de hike naar Observation Point (zie blog april).  Dit is nog een stuk hoger dan Angels Landing (waar we toen ganse busladingen mensen zagen op lopen, ver beneden ons).
Angels Landing dankt zijn "populariteit" echter vooral aan het laatste bijzonder uitdagende stuk met de kettingen.  De vele sneeuw en ijs gaven dit vandaag nog een heel wat andere dimensie.  Bovendien waren we  er, op 3 mensen na (een ander koppel gaf forfait bij Scout's Overlook) helemaal alleen wat het allicht ook wat veiliger maakte op het stuk met de kettingen.  Ik vraag mij dan ook echt af hoe het hier moet zijn met ganse rijen mensen, zowel stijgend als dalend.  Vermits er altijd slechts langs 1 kant kettingen hangen moet er dus altijd iemand die loslaten.  En niet iedereen zal allicht geneigd zijn dat snel te doen met langs beide kanten een afgrond van enkele honderden meter...

Eens terug in de wagen rijden we naar het beginpunt van de Scenic Drive, waar we de al even mooie route 9 nemen richting Mount Carmel.  We waren hier nu al voor de 4e keer in 4 jaar tijd, maar dergelijke schoonheid hadden we hier nog nooit gezien...met dank aan de sneeuw en de stralende zon.

Een dag om niet snel te vergeten.

Niet onze beste foto van vandaag, maar hoeveel keer krijgt men de kans om een sneeuwman én Checkerboard Mesa op dezelfde foto te krijgen...

Checkerboard Mesa.

Omwille van de lengte van onderstaande video is de weergavesnelheid 1.5x de werkelijke snelheid.

Heel wat meer informatie over Zion NP kan je vinden op Zion NP.

Het weer : -6°C deze morgen in Zion NP, overdag opnieuw wolkeloze hemel en zo'n 12°C.

Overnachting in The Comfort Inn
Aantal km gereden : 93

1. Heel erg mooi om te zien en leuk om te kunnen lezen. Heel veel plezier nog samen. Ik volg jullie verhalen op de voet.

Groetjes Jolanda (usa forum).

2. Wauw! Zion in de sneeuw is echt knap!!! :-)

3. Wauw wat mooi Zion in de sneeuw, Angels landing lijkt me zonder sneeuw al eng, respect hoor!

4. Ik heb genoten van het verslag en de schitterende foto's. WOW wat is Zion prachtig in de sneeuw.
    Respect dat jullie deze wandeling in de sneeuw hebben gehad, no way dat ik dat zo durven.