21-12-2013 Moab - Arches NP (2)

Toen we deze morgen de gordijnen open trokken zagen we de parking van het hotel helemaal bedekt onder een dun laagje sneeuw.  Canyonlands NP zouden we dus opnieuw best uitstellen tot de volgende dagen als er wél volop zon voorspeld wordt.
We besluiten dus om ons bezoek van gisteren aan Arches NP verder te zetten met het Devils Garden gedeelte. Hier kan men onder andere één van de grootste Arches ter wereld zien :  Landscape Arch.
Nadat er in 1991 een rotsblok van 180 ton naar beneden viel uit Landscape Arch werden de afmetingen opnieuw opgemeten en kwam men op een overspanning van 88,40m.

Het is bitter koud als we onze eerste stop maken : Sand Dune Arch en Broken Arch.  In tegenstelling tot wat de naam van deze laatste doet vermoeden is die helemaal niet gebroken maar zit er wel een grote inkeping in het midden van de Arch.

Sand Dune Arch

Broken Arch

We rijden verder richting Devils Garden, maar net voor men daar aankomt passeert men langs Skyline Arch.  In 1940 viel een groot stuk Skyline Arch, waardoor de grootte van het gat bijna verdubbelde tot 10,2 meter hoog en 21,6 meter breed.

De brokstukken liggen nog beneden aan de Arch.

Uitzicht op weg terug naar de auto.

Vanaf hier gaat het naar Devils Garden.

Eerst gaan we naar Tunnel Arch en Pine Tree Arch.

Tunnel Arch

Pine Tree Arch

Na dit ommetje gaat het rechtstreeks naar Landscape Arch.  Net zoals de afgelopen week hebben we ook Arches NP zo goed als voor ons alleen. Nauwelijks te geloven dat het hier in de zomer koppen lopen is...

Uiteindelijk komen we bij Landscape Arch.

Vanaf Landscape Arch loopt er, onder winterse omstandigheden, een bijzonder moeilijk pad naar Double O' Arch.  We besluiten het toch maar te proberen...

Vooral het lopen op slickrock bedekt met sneeuw (en vandaag ook heel wat ijs) maakt het een vrij gevaarlijke en moeilijke tocht.  Gelukkig hebben we de spikes bij om onder onze schoenen te bevestigen.

De uitzichten zijn echter indrukwekkend.

We komen langs Black Arch.

Na een vrij pittige tocht komen we eindelijk bij Double O' Arch.  Eerlijk gezegd vonden wij het de moeite niet om daarvoor deze gevaarlijke wandeling te doen.  Onder andere omstandigheden kan dit misschien een vrij eenvoudige hike zijn, maar zeker en vast niet in dergelijke winterse condities.  En eigenlijk genieten we meer van het weidse uitzicht dan van Double O' Arch zelf.

Hier kan men nog een klein stukje verder gaan tot het einde van de trail, tot bij Dark Angel.  Het is echter té gevaarlijk met al het ijs en sneeuw en we nemen dan maar van hier een foto van Dark Angel.

Op de terugweg kunnen we gelukkig nog genieten van de adembenemende uitzichten.

Niet iedereen raakt echter even makkelijk de besneeuwde en met ijs bedekte slickrock op...

Net vóór we opnieuw bij Landscape Arch komen gaan we nog naar Navajo Arch en Partition Arch.  Terwijl het erg koud blijft...en we onderweg heel wat leuke details opmerken.

Navajo Arch.

Partition Arch.

Uitzicht door Partition Arch.

Terug richting Landscape Arch.

Op de terugweg naar de parkuitgang stoppen we nog even bij de Delicate Arch trailhead.  De meesten lopen hier rechtstreeks naar de Arch, maar vlakbij de Wolfe Ranch zijn er nog heel mooie petroglyphen te zien.

Na 2 dagen in Arches was dit onze laatste stop.  Arches NP kon ons vroeger, in de lente, al mateloos bekoren.  Nu echter met de sneeuw zijn er bijna geen woorden voor wat voor een prachtig park dit is.

Morgen trekken we normaal gezien de Canyonlands in.

Voor meer informatie over Arches National Park : Arches NP en National Park Service

Het weer : de ganse dag zwaar bewolkt met nu en dan lichte sneeuw.  Temperaturen tussen -6°C en -1°C.