23-12-2013 Moab - Chesler Park

Vandaag stond een stevige wandeling op het programma : Chesler Park en Druid Arch, samen zo'n 18km.
Vermits we ook nog eens bijna 2u moesten rijden van Moab tot aan de trailhead waren we al om 6u opgestaan.  Om 8u30 hadden we al ontbeten, boodschappen gedaan in de City Market en waren we op weg richting The Needles (een deel van Canyonlands NP).

Een eerste korte stop houden we bij Wilson Arch, die ligt gewoon naast de weg en we moeten zelfs niet eens de auto uit.

Daarna gaat het naar The Needles waar we nog een stop maken bij Newspaper Rock.

--> alle onderstaande road movies worden weergegeven aan 1,5x de werkelijke snelheid <--

We rijden langs de prachtige Scenic Road UT-211 richting The Needles (behorend tot Canyonlands NP).  Vermits zowel het Visitor Center als de ingangsloketten gesloten zijn in de winter, kunnen we direct doorrijden tot aan de Elephants Hill Trailhead, waar onze wandeling start.
Onderweg stoppen we nu en dan eens om de heel mooie sneeuwlandschappen te fotograferen.

Op weg naar de trailhead van Elephant Hill (hier start ook de trail naar Chesler Park en Druid Arch) komen we een Ranger tegen en we vragen hem enige uitleg omtrent de toestand van de dirt road naar de trailhead én naar de trailconditions.  De dirt road zou, ondanks de sneeuw, geen probleem mogen geven en ook de trail naar Chesler Park ligt er, ondanks de winterse omstandigheden, vrij redelijk bij.  Hij vraagt ons enkel om goed uit te kijken op plaatsen waar er nooit zon komt.  Daar zou het immers behoorlijk glad kunnen zijn.
De trail naar Druid Arch is echter andere koek : de laatste 400m zijn zo goed als ontoegankelijk omwille van de vele sneeuw en ijs.  Hij raadt ons aan om de situatie goed in te schatten en eventueel terug te keren als het te gevaarlijk blijkt.  Hij verzekert ons ook dat hij rond 17u nog eens komt kijken tot bij de trailhead of onze auto wel degelijk weg is en we dus de hike veilig beëindigd hebben.  Dat geeft toch een ietwat veiliger gevoel, wetende dat we niet aan ons lot overgelaten worden mocht er iets gebeuren.  Gsm-ontvangst is er uiteraard nergens, dus iemand opbellen is geen optie.

Als we aankomen bij de trailhead zijn we de enige die er geparkeerd staan en dat zal ook de ganse dag zo blijven : vandaag waren er slechts 3 personen in Chesler Park : wij !
Ik weet niet hoe het daar in andere seizoenen is, maar dit was toch wel een aparte belevenis : een ganse dag helemaal alleen op de wereld.
Om 10u15 beginnen we aan de trailhead en we beslissen om eerst naar Chesler Park te gaan en nadien te zien wat we doen met Druid Arch.  Men komt immers op een bepaald punt waar het nog 3 km is naar Druid Arch en daar moeten we beslissen of we die richting uit gaan ofwel terugkeren naar de auto.

We beginnen met een vrij pittige klim en kunnen, eens we boven zijn, al direct 1 van onze "laagjes"-kledij in de rugzak steken.  Ondanks de temperaturen van -6°C straalt de zon toch al een deugddoende warmte af.

We lopen een stuk over slickrock en gaan door smalle doorgangen, klimmen over rotsen, moeten ons vasthouden aan bomen en glijden al eens gewoon een stukje naar beneden als we geen grip krijgen op de ondergrond.  Maar het is echt genieten en "de 3 jongens" voelen zich weer helemaal in hun sas...

De uitzichten zijn ook echt prachtig en weer iets totaal anders dan hetgeen we de laatste dagen gezien hebben.

Rond 13u nemen we onze lunch, zoals gewoonlijk "with a view"...

...en proberen ook even, net zoals gisteren, de stilte te horen...
We blijven er ons over verbazen op hoeveel stille plaatsen we de laatste dagen geweest zijn.  In alle parken waren we zo goed als alleen en vandaag zelfs helemáál alleen in dat immense Chesler Park.
Gisteren vertelde er ons iemand (een Amerikaan van Salt Lake City met wie we aan de praat raakten bij Dead Horse Point) dat hij ooit ergens in Utah stond en dat de stilte er zo "oorverdovend" was dat hij op een bepaald moment dacht dat hij de vleugels hoorde van een naderende vogel...het bleek een vlinder te zijn...

Op de koudste plaatsen waar nooit zon komt zien we de meest verbazende ijssculpturen.

De hele trail is eigenlijk een aaneenschakeling van prentkaarten.

Het is 14u15 als we op het punt komen waar we moeten beslissen of we al dan niet naar Druid Arch gaan.
Hoe graag we het ook hadden gedaan, we willen geen 2,5km over dergelijk vrij zwaar terrein lopen om dan op het einde vast te stellen dat het te gevaarlijk geworden is en dus alle moeite voor niets was.
Enigszins met spijt in het hart besluiten we dus Druid Arch uit te stellen tot een volgende (ijsvrije) keer...en dit zou wel eens heel snel kunnen zijn...(maar daarover allicht meer eens we thuis zijn).
We vatten dus de terugtocht aan en blijven genieten van de schitterende omgeving.

We komen tenslotte om 15u30 terug aan bij de trailhead na een fantastische hike door Chesler Park.  Ook hier gaf de sneeuw alles zonder twijfel een extra dimensie, maar ook zonder sneeuw moet dit een absolute aanrader zijn...althans buiten de zomermaanden want we hebben ons dikwijls afgevraagd hoe heet het hier wel niet moet zijn in de warmste maanden...
In totaal hebben we zo'n 14 km gestapt.  De volledige route (GPX-track) met bijhorende foto's staat op onze  EveryTrail-pagina

We rijden eerst nog eens tot helemaal het einde van de Scenic UT-211, de trailhead van de Confluence Overlook Trail.  Op de terugweg stoppen we nog voor een korte hike naar de Roadside Ruin en maken enkele fotostops voor de bloedroodkleurende, met sneeuw bedekte buttes en mesa's.

Morgen gaan we naar een totaal andere streek : Ouray in de San Juan Mountains. Hier zaten we in april laatstleden (zie desbetreffende blog) zo goed als vast door een plotse sneeuwstorm en we vonden het zo'n gezellig stadje dat we geen betere plek in de regio konden bedenken om kerstavond te vieren.

Voor meer informatie over Chesler park : Chesler Park
Het weer : opnieuw een wolkeloze dag.  Temperaturen tussen -6°C en +3°C.

Overnachting in Best Western Plus Greenwell Inn
Aantal km gereden : 207

1. Wij hebben ze in juni 2012 gelopen bij 37 graden. Eén van de mooiste wandelingen die er is.

2. Ik vind dat filmpje echt super in mekaar gestoken. Net als een echte film, super knap gedaan!!! Oh en de rest van je blog is natuurlijk ook weer een plezier om te lezen!